Festforelæsningen ved RUCs
årsfest den 21. september, 2001.
Fysikkens Æstetik
Jeppe Dyre
INDLEDNING
[Tænder
overhead-projektoren og tager ting op og lægger på bordet, mens
musikken
spiller. Pause]
Vi hører 2.
sats af
Schønbergs klaverkoncert. Det er såkaldt 12-tone musik, noget der
aldrig
rigtigt slog an. Men for nogle [få] er dette musikstykke sublimt, det
smukkeste
man kan tænke sig - noget der løfter livet og fremkalder en dyb
lykkefølelse.
…
Personligt foretrækker
jeg fysik.
[Musikken
toner ud.]
Søgningen
til de såkaldt
hårde naturvidenskaber falder i disse år. Der uddannes flere fysikere
end før
[overhead], men dette tal vil falde fremover. Der er tale om
en krise,
også her på RUC.
"AHA!"
siger
psykologen, - de elsker kriser - "en krise er en anledning til
selvransagelse".
Så som
"kriseramt" er det oplagt at spørge:
- Hvad er
fysik
egentlig?
- Hvorfor
forskes og
undervises der i faget?
- Hvad skal
det
overhovedet gøre godt for?
UDEFRA
OG INDEFRA
Set udefra
er
fysik kedeligt og verdensfjernt [tager skilt på med teksten E=mc2]
og nørdet [tager spøg-og-skæmt-briller på med næse og overskæg].
Nyttigt,
javel, men fysikeren er nyttig som en slags avanceret cykelmekaniker
eller
blikkenslager.
Set indefra
har
fysikken omskabt verden – ’i stedet for blot at tale om den’. Fysik
danner
grundlaget for radio, tv, computere, mobiltelefoner, atombomber. -
Naturvidenskabsmandens verdensbillede er følgende: Mennesket er blot ét
højtstående
pattedyr, jorden blot én planet, og solen blot én stjerne. Verden er
stor og
der er meget mere end mennesket i verden.
Alt dette
er rigtigt,
men mine personlige grunde til at elske faget fysik er lidt andre. Jeg
elsker
at se verden beskrevet eksakt ved brug af avanceret matematik
[overhead]. Og
det gør fysik. Nogle gange når dette sublime højder og frembringer en
dyb
lykkefølelse. Et eksempel er sammenhængen mellem symmetrier og
bevarelseslove.
Lad os se lidt nærmere på det.
SYMMETRIER
OG BEVARELSESLOVE
En
bevarelseslov er når
noget kun kan ændre sig ved udveksling med omgivelserne. Et eksempel er
posen
her der er fyldt med kugler. Antallet af kugler er bevaret i den
forstand at
man kun kan ændre antallet ved at fjerne nogle eller lægge flere der
ned. Det
lyder banalt - og er det også - men bevarelseslove af denne slags er
faktisk
fundamentale i fysikken.
Det har
vist sig at der
til enhver symmetri hører en bevarelseslov. Dette faktum er helt
grundlæggende
i fysikken og gennemtrævler alle dens underdiscipliner. Pudsigt nok var
det
ikke en fysiker, men den geniale kvindelige matematiker Emmy Noether,
der først
formulerede og beviste sammenhængen generelt.
Lad os se
på tre berømte
eksempler på sammenhængen mellem symmetrier og bevarelseslove.
TID
- ENERGI
Hvis jeg
tager en ting,
løfter den og slipper - ja så falder, evt. hopper, den og falder til
ro. Hvis
jeg gentager forsøget under præcis samme omstændigheder, enten lige
efter eller
fx et helt år efter, ja så sker der det samme igen. Dette er faktisk en
symmetri!
Hvad er så
den
tilhørende bevarelseslov?? Det er såmænd energibevarelse, noget alle
har hørt
om. Energi kan ikke skabes og kan ikke forsvinde. At megen nyttig
energi, fx
elektrisk eller mekanisk energi, ender som varme er en anden sag.
Energien
forsvinder ikke - den omdannes bare - varme er en energiform.
RUM
- IMPULS
En anden
grundlæggende
symmetri knytter sig til rummet. Hvis jeg laver et forsøg "her" og
flytter hele opstillingen og gentager forsøget "der" - så sker der
nøjagtigt det samme. Dette kaldes rumlig translations-invarians.
Den
tilhørende
bevarelseslov er impulsbevarelse.
Impulsen af et legeme er massen gange hastigheden.
Lad os tage
et eksempel:
En Mercedes kører frontalt ind i en Fiat 600. SLAM! Begge biler kører
100 km/h.
Efter ulykken ligger vraget ikke stille, for Mercedes'en er tungere end
Fiat'en. Hvis Mercedes'en vejer 2 ton og Fiat'en 0,5 ton, så
...[tavleregning].
Resultat: vvrag = 60 km/h.
Mercedes'en ændrer hastighed 40 km/h, Fiat'en ænder hastighed med hele
160 km/h.
Impulsen
kan godt ændre
sig, men kun ved påvirkning udefra. Ellers kunne man slet ikke gå!: Når
man
står stille er ens impuls nul. Men når gangen påbegyndes, får man en
hastighed
og dermed en impuls. Impulsen er ændret pga en ydre påvirkning, nemlig
kræften
fra underlaget på skoen. - Dette passer jo også med at det er umuligt
at gå på
superglat is.
Impulsbevarelse
er en
vidunderlig konsekvens af rumlig translations-invarians [selvom
passagererne
måske nok er ligeglade!]. For at bevise impulsbevarelse skal man bruge
avanceret matematik.
RUMMETS
ISOTROPI B
IMPULSMOMENT
Universet
er stort, men
ikke uendeligt stort. Mælkevejen består af ca 100 milliarder stjerner
ligesom
vores sol, 20 for hvert menneske på jorden. Universet består af ca 100
milliarder galakser ligesom vores Mælkevej. Når man kigger ud i
verdensrummet
er der lige mange galakser alle vegne. Ingen retninger er bedre end
andre.
Dette kaldes rummets isotropi. Aristoteles og kumpaner mente der var
absolutte
begreber som Aop@ og Aned@, men vi
ved bedre i
dag: Alle retninger er lige gode.
Den
tilhørende bevarede
størrelse er impulsmomentet.
Hvad er
impulsmoment?
Det er et udtryk for rotationen af et legeme. Stor masse / hurtig
rotation
medfører stort impulsmoment. Men der er mere: Når skøjteprinsessen
roterer og
trækker armene ind til kroppen, ja så roterer hun faktisk hurtigere
selvom
impulsmomentet er bevaret. Detaljerne følger af overhead=en - for
dem der kan
forstå den [viser formler på overhead].
Alt dette
er ikke kun
snak. For at understrege det kommer her beviset for
impulsmomentbevarelse, selvom ...[viser det generelle bevis].
AFSLUTNING
Der er
mange andre
bevarelseslove i fysikken. For eksempel er elektrisk ladning bevaret -
den kan
ikke skabes og ikke forsvinde. Den tilhørende symmetri kaldes
gauge-symmetri,
men det kan vi slet ikke komme ind på her.
Vi skal til
at slutte.
Jeg har forsøgt at formidle fysikkens æstetik ved et berømt eksempel,
symmetrier og bevarelseslove. Men det er svært at formidle den dybe
lykkefølelse
eksemplet fremkalder i mig. Sagen er [viser overhead med
Galilei-billede og citatet 'Naturens store bog er skrevet i
matematikkens sprog'] at den gamle kæmpe
havde ret - måske endda mere end han selv anede. Disse ting kan -
desværre -
kun diskuteres ved brug af avanceret matematik. Vi beklager det dybt.
[Musikken
fra 2. sats af
Schønbergs klaverkoncert toner svagt ind.]
Måske har
fysikkens
æstetik noget til fælles med 12-tone musikkens: Svært tilgængelige og
derfor
kun værdsat af lille mindretal? Jeg er bange for at det er tilfældet.
Desværre.
Mine damer
og herrer:
Tak for Deres opmærksomhed!